maandag 26 mei 2014

Spelt op weg naar Suriname

Afgelopen weekend moest ik opnames maken bij een workshop over brood bakken. Natuurlijk ging ik zelf meedoen en ineens bedacht ik me dat mijn allereerste baantje in een bakkerij was! Bij de gebroeders de Jong in Rotterdam werkte ik elke zaterdagochtend voor 10 gulden per uur. 

Het bracht dus herinneringen naar boven, vooral omdat het mijn eerste en laatste schoonmaakbaantje was. Urenlang broodkratten schrobben en daarna mocht ik meehelpen met het uitrollen van croissants. Goed, de workshop was leuk. Want de (ja de) bakker van de Albert Heijn, Loek Steenland, was erbij en deelde zijn ervaringen met de deelnemers en ik kon hem zo ook wat vragen stellen en ervaringen uitwisselen over brood. 

In Nederland at ik dus alleen spelt. Vrij duur, een halfje kost 4 euro, maar wel gezond en echt heel erg lekker. Dat is dus iets wat ik enorm mis want ik vind het Fernandes brood dat je hier krijgt bij de supermarkt niet te vreten, het smaakt naar zeep en is na een dag al droog. Om iedere keer naar de bakkerij zelf te gaan, aan de andere kant van de stad, is ook een nono. 

niet veel mensen kennen spelt, daarom even deze korte uitleg
Toen ik aan Steenland vroeg of er hier ook spelt te verkrijgen was kon ik me nog net bedwingen na het horen van zijn antwoord en bleef ik stilstaan terwijl ik eigenlijk een vreugdedans wilde maken! Hij zei dat er twee balen spelt onderweg waren en dat er binnenkort in Suriname speltbrood te krijgen zal zijn. 

Natuurlijk voor een achterlijke prijs. Een brood moet ongeveer 20 SRD gaan kosten en zoals ik al eerder zei, ik heb mijn nukken dus zal ik het er wel voor over hebben. Toen we klaar waren met het maken van opnames kregen we een goodiebag mee waaronder een vers gebakken ongesneden volkoren brood, een pak volkoren bloem en ..tadattatattatata een hele kip van TOK!

Het bedrijf waar ik was, de Molen, is een onderdeel van een overkoepelend orgaan waar TOK(staat voor Tis Onze Kip)ook deel van uitmaakt. Het was dus een leuke zaterdag ochtend en ik heb echt genoten van het verse brood. Met mijn telefoon had ik nog een hele mooie foto gemaakt, ook tijdens de workshop, maar helaas: mijn iPhone is gaan rusten en maakt voorlopig absoluut geen aanstalten om wakker te worden.

Ik besefte dat ik een echte warme bakker met GOED brood enorm mis. Ik mis ook een supermarktketen zoals de Albert Heijn ook al zijn er bij mij in de buurt op loopafstand wel zes Chinese supermarkten. Ik mis de gezonde speltcrackers, soja crackers, biologische groenten en fruit, Vifit, jaaa ik mis Vifit enorm! 

watertanden..
In ieder geval doet het me goed te weten dat er twee balen spelt onderweg zijn naar mij en ik kan niet wachten totdat ik weer een hap kan nemen uit zo een brood of van een cracker!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten