woensdag 28 mei 2014

Cultureel Erfgoed en Sweet Merodia

Een van de leukste tours die een toerist kan doen is de Sweet Merodia Tour. Deze worden georganiseerd door Cynthia McLeod, schrijfster van 'Hoe Duur Was De Suiker?'. Het is en tour met een sociaal karakter, erg mooi, in tegenstelling tot vele andere touroperators die er keihard in zitten voor de money!

Van de opbrengsten, die toeristen betalen, worden schoolkinderen gratis mee op pad genomen. Het is de visie van de schrijfster dat de jeugd moet weten waar ze vandaan komt. Het concept bestaat al 15 jaar en McLeod heeft het echt met veel toewijding gedaan. Toen ik hier op vakantie was, bedacht ik me dat ik echt graag met en voor haar wilde werken. Alleen omdat ik hetgeen zij doet echt kan waarderen. Het is erg om te zien dat veel mensen hier niet de hoeken en gaten van hun eigen land kennen en de meeste toeristen wel. 

op de Sweet Merodia met Cynthia mcLeod

Na het nieuws van Maya Angelou dacht ik ja.. veel 'grote mensen' gaan dood. En vergelijkbaar met Maya Angelou is Cynthia mcLeod.Op een kleinere schaal misschien maar ik denk met net zoveel waarde voor ons land als Maya dat had voor Amerika en, toch wel, de wereld. 

Stel nou dat de dag komt, en laat die nog heel ver weg zijn, dat mw. Mc Leod er niet meer is. Wie gaat dan die tours overnemen? Wie gaat zich bekommeren om de schoolgaande jeugd te informeren over het verleden. Er zou dan weer een gat ontstaan dat niet snel weer ingevuld kan worden.

Of stel dat ze, om wat voor reden dan ook, besluit te stoppen? Zal er iemand zijn die zich dan gaat bekommeren om hetgeen zij heeft gedaan en het voortzetten?
In Nederland zouden er acties ontstaan.. Maar als ik zie hoe gelaten men hier van alles ondergaat... dan zou dit weleens een kaarsje kunnen worden dat uitgeblazen wordt en waar niemand verder naar omkijkt dan.. Jammer zou dat zijn!
Gelukkig is het (nog?) niet zover maar als die dag mocht komen dan wil ik er wel een stokje voor steken!

ze had mijn naam verkeerd verstaan....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten