donderdag 5 juni 2014

Amashina en zijn medicijn tegen kanker.. Kwasibita 2.0....

Via Facebook kwam ik een bericht tegen over een sjamaan uit het dorp Kwamalasemoetoe. Hij is zeer bekend in Suriname en via research heb ik ontdekt dat hij ook door verschillende mensen met hoge functies bezocht word.



Dat werd dan wel geschreven op zo een manier van 'zelfs' zij gaan er heen wat mij weer tegen de borst stuitte want Amashina is in dit geval keihard de baas boven de bazen want deze meneer heeft dus een medicijn tegen kanker.  Hij zou naar Amerika moeten gaan om een contract te tekenen.

Ik kreeg gelijk kippenvel toen ik het las. De farmaceutische industrie is big business en in mijn hoofd zijn het meedogenloze mensen die veel meer invloed hebben op ons dan we denken. In Nederland wordt iedereen gepushed malariatabletten te slikken voor ze naar Suriname komen. En de medicijnen die hier zijn, werken prima maar worden daar afgeraden, heb ik begrepen van iemand van Anton de Kom Universiteit die belast is met voorlichting omtrent ziektes als malaria en het huidige chiqungunya.

Daarnaast is het voor de reiziger veel goedkoper om die medicijnen hier in SRD's te kopen en in te nemen vlak voor je naar malariagevoelig gebied gaat. Maar liever stimuleert men de mensen om de medicijnen voor meer geld en in euro's te kopen. Big business! Ik ben nu, na jaren van ergernis, enorm blij met de huisartsen die ik had in Nederland die weigerden medicijnen als paracetamol en zo voor te schrijven. "Eerst op eigen kracht!"

Dat Amashina een bron van kennis is, is een feit. Dat hij meerdere medicijnen heeft die werken ook, als ik de berichtgeving moet geloven. Mijn gevoel zegt van wel. Want het is allemaal zo stiekem gegaan. Als ik mijn ogen sluit zie ik die man naar Amerika gaan, zijn kennis delen, een contract tekenen en terugkeren naar Suriname om verder te gaan met zijn werk als sjamaan om er vervolgens achter te komen dat hij dat helemaal niet meer mag. Of dat hij erachter komt dat hij alle rechten heeft afgestaan aan de farmaceutische industrie in Amerika en dat zij bakken met geld gaan verdienen en Amashina en Suriname alleen achterlatend met de eer van de ontdekking.. Net zoals kwasibita...

Nog erger vind ik de laksheid van de regering die nu ineens via het vage BVC(bureau voor volkscontacten) naar buiten treed en de persoon die het nieuws kenbaar maakte hekelt. Als ik mijn ogen sluit zie ik ook hier weer een groep mensen die de hoop heeft  of had zelf beter te worden en de gemeenschap buiten te sluiten.

Deze ontdekking zou echt iets kunnen betekenen voor Suriname. Dit zou een kroon kunnen zijn op het zogenaamde sociaal contract dat de regering heeft gesloten met het volk. Deze regering moet zich vaker begeven op social media omdat mensen daar wel hun mening durven te geven. Zo vinden mensen bijvoorbeeld dat het geen probleem is dat Amerika interesse heeft in het medicijn. "Maar laat zij maar hier komen en hier onderzoek plegen! Laat ze maar hier produceren."

Volgens dat Bureau Vage Contacten is ook de president op de hoogte maar moet dat mij geruststellen? Nee! Als ik mijn ogen sluit zie ik soms bijvoorbeeld Amashina na overdragen van zijn kennis en het tekenen van zijn contract verdwijnen. Zie ik het medicijn dat hier is ontdekt ineens te koop worden aangeboden in Suriname voor flink wat USD.

Wat ik zou willen zien als ik mijn ogen sluit? Dat Suriname echt moeite doet deze kennis te behouden, niet alleen voor de korte termijn, en dat benadruk ik want men is hier een universeel kampioen in niet verder denken dan de neus lang is!, maar ook voor de toekomst. Wat gaat er gebeuren als hij er niet meer is?

Waarom is er geen officieel opleidingsinstituut voor traditionele genezers? Waarom zijn er sinds Kwasi geen stappen ondernomen om herhaling te voorkomen? Waarom is er niet meer verontwaardiging omtrent dit nieuws?!

Ik maak me zorgen. Echt. Mensen vinden me misschien gek maar ik maak me druk om dit soort dingen. Ik krijg ook een hartaanval als ik iemand een plastic zak op de grond ze gooien. Als ik richting Para ga heb ik pijn als ik door het district Wanica moet rijden en moet zien hoe vies het langs de zijkant van wegen is. Para is dan een verademing met haar respect voor de woonomgeving.

Er lijkt over het algemeen weinig respect te zijn voor de natuur en haar producten anders zou men er niet zo achteloos mee omgaan. De Inheemse bevolking leeft dicht bij de natuur. Misschien gaat men in Suriname daarom ook zo achteloos met hen om, en met hun kennis.

Mijn hersenen draaien overuren sinds ik dit weet. Als ik mijn  ogen sluit zie ik het soms met een sisser aflopen. Of ik zie over een paar weken ineens weer een bericht verschijnen dat het medicijn van Amashina niet werkt, dat het kolder is. Perfecte manipulatie: dat natuurmedicijn werkt niet hoor maar de kunstmatige versie die erop is gebaseerd werkt wel, koop het!! Dan zal iedereen hier er bovenop springen want dat voldoet meer aan het beeld dat zij hebben.

Ik hoop dat Amashina naar zijn innerlijke stem luistert en zich niet laat verblinden door djogo's, spiegeltjes en kraaltjes zoals zovelen. En ik hoop dat de rest van de wereld maar vooral Suriname terugkeert naar de basis en weer, of meer, respect krijgt voor de natuur en haar rijkdommen.

Het is mogelijk in harmonie te leven met de natuur. Vele oude beschavingen voor ons hebben dat bewezen. En ik denk echt dat op een dag de natuur nog harder terug zal slaan dan ze al doet. Ik hoop dan dat al die door glimmende dingen geobsedeerde mensen snappen dat wat ze doen niet goed is......

4 opmerkingen:

  1. Ik voelde me precies zoals jij over deze kwestie. Hoe kan dit? Waarom zo weinig verontwaardiging? Wat is geld toch eigenlijk zinloos en een groot manipulatie middel! Dit systeem is messed up. Suriname zou een zelfvoorzienend land kunnen zijn. Maar dit zou alleen kunnen werken - zoals jij al schreef - met een groot respect voor de natuur.
    Hopelijk komt dat eye opener moment SNEL!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet in hoevere dat van Amashina's kennis stelen op waarheid berust, dus zal ik daar niet op reageren. Ik heb wel ervaren dat Surinaamse medici die westerse geneeskunde beoefenen de traditionele geneeswijze minachten. Surinamers die in een positie zitten om beleid te maken om traditionele geneeswijzen te accepteren en deze verder te doen ontwikkelen doen uitspraken zoals "al die zogenaamde traditionele genezers moeten we opruimen". Dit heb ik een Surinaamse arts horen zeggen en notabene een die macht heeft om het beleid te beinvloeden. Volgens hen is alleen de westerse geneeskunde acceptabel. Dus als andere landen de dingen die wij niet waarderen wel willen dan krijg je dit soort situaties; waarom zouden ze via de officiele weg een bepaalde kennis willen vergaren, als wij die kennis zelf niet willen. Vraag maar aan de instantie die verantwoordelijk is voor gezondheid in Suriname wat zij doen om traditionele geneeskunde te ontwikkelen....Wij kunnen wel klagen dat onze kennis gestolen wordt, maar vaak waarderen wij deze pas als iemand anders het in een andere jasje aan ons voorschotelt. Tensminste wordt deze dan ter beschikking gesteld aan de mensheid om ziekten te genezen......wel tegen een forse prijs. Wat heb je liever een dure medicijn of geen medicijn omdat wij onze eigen kennis minachten....

      Verwijderen
  3. guys, thanks for jullie reactie en het lezen dus! Erg dat een Surinaamse arts zoiets zegt..echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg vind ik dat! Als ik de berichten moet geloven is het inmiddels goed met Amashina maar ik zal dat nog even tjekken!

    BeantwoordenVerwijderen