zaterdag 28 juni 2014

Autoloze dag in centrum Paramaribo

De kleine mentale tollie

Mijn hart maakte een sprongetje van geluk toen ik las dat er een autoloze dag in Paramaribo zou komen. Meteen daarachter aan kwam de vrees dat het zou worden tegen gewerkt en er dus uiteindelijk niets zou gebeuren. Toen ik dit bericht zag, dacht ik 'Jeezus, is het nou de aandacht trekken met een sensatie kop of echt waar?!'. 


De hoofdstad van Paramaribo is niet berekend opzoveel auto's. En al helemaal niet het formaat auto's dat er doorheen raast. Als je naar de grootte van de auto's kijkt dan bestaat Suriname voor een groot deel uit mannen met hele kleine piemels. Nou denk ik dat het wel goed zit met de grootte van de gemiddelde Surinaamse piemel maar als er een mentaal equivalent zou zijn, een mentale tollie dus, dan zou deze wel de allure hebben van een pre-puberale Chinees, om even van een vooroordeel gebruik te maken. 

Alle ministeries hebben auto's die perfect zijn voor een land als Amerika met brede autowegen, niet voor een Surinaams stadje met smalle straatjes vol gaten. De slechte toestand van die straten is misschien wel het directe resultaat van het eroverheen razen met te grote auto's. Maar het ego gaat natuurlijk voor het algemeen belang!

Verder is het zo dat er hier vaak initiatieven worden genomen zonder goede voorbereiding. Het is alsof men dan gaandeweg van de problemen leert terwijl ze voorkomen hadden kunnen worden en er geld had kunnen worden bespaard. Bij zoiets als een autoloze dag is het niet zo erg. Maar het wordt ook gedaan op bijvoorbeeld het gebied van IVF. Dat wordt gedaan zonder dat er een wetgeving over bestaat, zonder dat er een goede discussies zijn geweest over de ethische vraagstukken omtrent het onderwerp. En nu gaat men zelfs aan de slag met een kliniek voor orgaan transplantatie en blijkt er zelfs een soort orgaantoerisme te ontstaan. 


Terugkomend bij die autoloze dag. Ik denk dat het centrum van Paramaribo autovrij moet zijn. Veel mooier. Op zondagen is het genieten om te wandelen door die stad. Zonder zorgen om het, echt, asociale rijgedrag van de gemiddelde automobilist. Niet hoeven wachten tot een van ze de moeite neemt te stoppen zodat je als voetganger de straat over kunt steken. Zonder gevaar voor eigen leven naast de stoep en op de straat lopen omdat alle stoepen zijn volgeparkeerd met die veel te grote auto's. Rustig fietsen zonder meerdere malen van de weg gereden te worden of dat je die ogen in je rug voelt prikken waarbij je gewoon voelt dat als het sociaal acceptabel was, je echt van die weg gereden was terwijl je een 'mapangpang' naar je hoofd geslingerd krijgt. 


De argumenten die genoemd worden in het artikel zijn allemaal te overzien. En die ene dag, come on! Ik denk dat het misschien wel beter is voor business. Auto's kunnen worden geparkeerd aan de rand van het centrum en stukje lopen kan geen kwaad voor een bevolking waarvan meer dan de helft overgewicht heeft. Ik moet wel zeggen dat ik teleurgesteld ben dat Shyam Binda zich tegen die dag heeft uitgesproken. Hij is de voorzitter van een ondernemersvereniging en ik heb het genoegen gehad hem meerdere malen te mogen spreken. Hij heeft een hele open mind. Houdt zich ook bezig met UFO's en andere zaken tussen hemel en aarde. 


Wel goed dat hij altijd zijn mond opentrekt en er geen blad voor neemt. Wat betreft de vele feestdagen heeft hij gelijk maar ook daar zijn oplossingen voor te bedenken. Maar dat is 'a local thing'. Een autoloze dag zie ik als een bijdrage aan een globaal probleem waar niemand zich tegen mag uitspreken. Zeker niet met een argument als 'ieder heeft een eigen mening over het milieu'. Daarmee lijkt de weg vrij te zijn voor hen die ten koste van het milieu op winst uit zijn. Dat is een 'nope!', iets wat dus nooit goedgekeurd mag worden.

Ooit, in mijn fantasie, is het historisch centrum en ook het stuk bij de markt helemaal autovrij. Is dat zogenaamde station vol Albinataxis verplaatst naar Meerzorg. Kunnen er heel goedkoop fietsen worden gehuurd op meerdere aan elkaar gelinkte locaties in de stad. (Bij A huren en bij B inleveren en omgekeerd ). Zijn er riksja's die luie donders van A naar B brengen en een klein aantal elektrische taxi's en bussen die mensen van het centrum naar de rand brengen waar ze met hun kleine mentale tollies in hun veel te grote auto's kunnen stappen en elkaar de ogen uit kunnen steken ten koste van een veilige verkeerssituatie. 

Eerst maar die ene dag realiseren.... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten