vrijdag 6 juni 2014

Oldtimers in Suriname

Vandaag was ik zo blij als een kind. Ik mocht een aantal oldtimers gaan bekijken voor een TV item. Een rijbewijs heb ik niet en moderne auto's herken ik alleen aan de kleur maar zulke unieke collectors items, daar krijg zelfs ik als auto-leek een harde piel van!



In een showroom van een autohandelaar in Paramaribo staan er drie te bewonderen. Een Cadillac uit de jaren 70, een Ford uit 1929 en een Oldsmobile uit 1956. Allemaal origineel en volledig gerestaureerd. Op de Cadillac na zijn ze niet te koop. De eigenaar, Ramon Soerdjbali, heeft een liefde voor zulke auto's en ik snapte hem helemaal.


Mijn oma, ja Olga weer en ik verbaas me er soms zelf over wat een invloed zij wel niet heeft gehad op mij en nog steeds heeft, reed vroeger in de Volkswagen van mijn opa als ze me van school kwam halen. Een witte en ik vond die erg mooi.


De stoelen waren comfortabel en vooral de afwerking van het dashboard en het geluid zijn mooie herinneringen die naar boven kwamen toen ik de auto's zag.


Ik mocht er even in zitten, in de Oldsmobile, en dat was echt super! Elk mens heeft een klein kind in zich en ik heb er jaren mee geworsteld om kleine Chris een plekje te geven in het hart van volwassen Chris. 

Soms is dat namelijk best lastig. Chrisje heeft naast een geweldige toch ook wel een heftige jeugd gehad wat zijn nawerking heeft gehad tot in het volwassen zijn. 

Maar ik was vandaag dus helemaal in mijn element. De lijnen in het ontwerp van de Oldsmobile en de Ford.... zucht!!De knopjes en eigenlijk de hele afwerking. Echt in een woord: stijlvol!

Van de eigenaar moesten we ook echt even luisteren naar het geluid van de claxon dat de Ford voortbracht. Fok man, ff was ik in The Great Gatsby.

dit zat op de Oldsmobile. Prachtig ding dat ook nog werkt!
En even vergat ik dat in die tijd dat deze auto's bestonden, ik waarschijnlijk niet in een zou mogen zitten en geluk zou hebben als ik er achteraan mocht rennen terwijl de heersende(blanke) elite erin reed, zonnebril, hoofddoek, sigaar...

Goed, ik heb nu de luxe ervan te kunnen genieten en schoonheid ik weet dat Chrisje heel erg blij was dat Christio hem dit liet meemaken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten