zaterdag 21 juni 2014

Mag een gemeenschap een kerk weigeren?

Dat was een stelling bij Boks.sr gisteren. Wie in Nederland woont, kent het misschien niet. Het is een website waar dagelijk stellingen op worden gedropt. Het publiek kan dan kiezen voor eens of oneens. Het is interessant om te volgen maar ik heb wel wat kanttekeningen. 

Zo wordt er op de site uitgelegd dat de naam komt van de boks die jongeren elkaar op straat geven. Ondanks dat ik de site waardeer vind ik het een suffe uitleg. Ze organiseren namelijk regelmatig debats met prominente gastsprekers. Ze spreken daarmee een publiek aan dat geschaard kan worden onder de Young professionals. Voor mij is er dus een ruis tussen een boks als groet en een Young professional. Misschien is dit stuk wel de enige bekrompenheid in mijn gedachtengang maar het zij zo. 

Ik verwachtte een uitleg omtrent de naam in de richting van vechten, als in fight the power. Vechten met als wapen je hersenen en het woord. Toch vind ik het, ondanks de ruis, goed dat zo een site er is. Ik heb ook weleens een stelling aangedragen en ik blijf altijd nieuwsgierig naar de uitslagen.

Soms vind ik het wel te zwart-wit. En moeten er eigenlijk meer keuzes zijn dan alleen eens of oneens. Zoals bij de stelling hierboven.  

Ik vind dus van wel maar dat komt uit een persoonlijk gevoel. Bij dit soort kerkjes in kleine gemeenschappen in het binnenland moet ik automatisch denken aan cultuurvernietiging. Een die ik iedere keer weer pijnlijk vind om op te merken  als ik in kleine dorpjes kom waar dan weer zo een kerkje is en je de mensen ziet die zelf ook 'in ruis' zijn. 


Wat je kent en geleerd hebt, is ineens niet meer goed. En je moet je confirmeren naar een bepaald denkbeeld want anders ben je slecht en wordt je gestraft. Je krijgt een verlossing aangereikt die eigenlijk een gevangenis blijkt maar dat heb je niet meer door. Je hebt wel je muziek, dans, ritme, trommels, natuur en voorouders achtergelaten. Je negeert dat gevoel voortaan om verplicht elke zondag in dat gebouwtje te gaan zitten en te bidden want dat is nu ineens beter terwijl je altijd al hebt gebeden. 

Alleen waren je gebeden gericht naar datgene wat voor jou werkte, waar je mensen al jaren zoniet eeuwen in geloofde en wat ook werkte. Nu is het zo dat alles waar je oprecht in gelooft zal werken, als het geloof maar standvastig en sterk genoeg is. Echter, in zo een geval verdwijnt ook een cultuur. 

In dat opzicht vind ik het goed dat een gemeenschap zegt 'nee, ik wil geen kerk in mijn dorp want dat strookt niet met ons geloof.' Maar waar trek je de grens dan? Laat ik vooropstellen dat ik het in deze tijd onnodig vind dat er nog steeds zieltjeswinners rondlopen en dat er nog steeds mensen zijn die ervoor vallen. 

Het is toch beter als een persoon uit zichzelf ergens heen stapt en zegt 'ik wil Christen/Hindoe/Moslim/etc. worden'?

Mocht het zo zijn dat een deel van die gemeenschap gelooft en een kerk wil neerzetten als uiting van dat geloof dan mag het niet geweigerd worden. (Dan nog zeg ik dat er dringender zaken geregeld moeten worden in kleine gemeenschappen).

Maar als die gemeenschap bestaat uit alleen maar belijders van een natuurgodsdienst dan heeft een kerk daar niks te zoeken... Toch? 

Wat als het een arts betreft? Of een polikliniek? Mogen mensen dan ook  zeggen dat ze het niet willen want ze hebben al een mega-apotheek, namelijk het oerwoud? 

Wat als Ling er zijn supermarkt wil vestigen? Kunnen ze dan ook zeggen dat ze al voorzien zijn of liever naar de stad reizen voor hun boodschappen? 

Wat als Kees het leven in een metropool zat is en besluit te willen wonen in een hut in zo een gemeenschap? Kunnen ze ook zeggen 'liever niet'?

Ik support de gemeenschap in hun keus. Vaak worden in kleine gemeenschappen middels krutu's waar iedereen bij is, met elkaar beslissingen genomen. En zo een vergadering houdt pas op als iedereen op dezelfde lijn is.

Bovenal vind ik dat het zieltjeswinners moet stoppen! Maak dan gewoon net als elk ander commercieel bedrijf commercials, eigenlijk zijn die er al overal!!!, voor op TV of de radio. Dan hebben mensen de keus ernaar te luisteren of het uit te zetten. 

Volgens mij is het namelijk echt beter als iemand uit zichzelf naar een geloof overstapt, na een gedegen zelf- en vooronderzoek.

En zieltjeswinnen is zo 1400!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten