zondag 26 november 2017

Hersenspinsel: "Menselijke Reductie"

Srefidensi (Onafhankelijkheidsdag) vieren heb ik dit jaar niet gedaan. Er valt voor mij niet echt iets te vieren in een maatschappij waarbij moord, doodslag, discriminatie en corruptie te vaak voorkomen. Het is echter een feit dat dit ook deel is van de mens maar dat de kunst erin zit er meester van te worden. Makkelijk is het niet. En het levert eigenlijk niet zoveel op als je in de minderheid bent. Wat heeft het voor nut om 'zen' te zijn en positief te zijn als daar constant niet 10 maar 100 tot 1000 mensen tegenover staan die tegenovergesteld denken. Ook al is het omdat ze niet beter weten. Maar is dat wel zo? Weten zij echt niet beter?!

Soms stel ik mezelf echt de vraag of ik wel goed wijs ben. Of ik vraag mezelf af of ik uit een andere dimensie kom. Ben ik niet gewoon rijp voor een inrichting? Dat komt omdat ik mensen dingen zie doen waar ik totaal geen voorstelling van kan maken.

Zo zag ik beelden voorbij komen van de slavenmarkt in Libie. Ik zag andere beelden voorbij komen van hoe mensen aan een spit werden geroosterd alsof het speenvarkens waren. Ik zag mensen geslacht worden alsof het koeien waren die niet halal werden geslacht. In Suriname hoor ik mensen roepen om moord omdat een dief manja's van hun erf steelt. Ik hoor zoveel dat toont dat we beperkt zijn in ons denken.

Ik hoor mensen bijvoorbeeld ook praten over homo's en lesbiennes waarbij ze het hebben over boelers en gritmeids. Echter zijn dat daden. Boelen staat voor anale seks en schuren(griti) voor de manier waarop men denkt dat lesbiennes seks beoefenen. Het is van de zotte dat we een mens reduceren tot een specifieke daad omdat dat het enige is wat we snappen. Terwijl we er geen ene donder mee te maken hebben. Nog zotter is dat deze mensen dat zelf ook doen. Terwijl beide daden ook beoefend worden door niet gays en lesbiennes. Droogneuken doen we allemaal op zijn tijd... maar daar zeggen we niets over..

Terugkerend naar het grotere geheel denk ik het reduceren van mensen het probleem is. We reduceren elkaar tot potentieel gevaar of potentieel materiaal dat naar willekeur gebruikt en misbruikt mag worden. We reduceren elkaar tot datgene wat we kunnen of willen snappen in plaats van na te denken. Want hoe anders zouden we elkaar zoveel pijn kunnen doen?! Dan moet je een knop omzetten denk ik en jezelf reduceren tot een levend wezen bestaande uit haat en blindheid.

We zien daarom niet de jaren ervoor toen iemand klein was en net als ons speelde. We zien niet de wanhoop of het verdriet die anderen drijft tot hun daden. We zien niet dat het een spiegel is. We zien niet dat het een reflectie is van wie we zelf zijn.

Maar wat als dit, slecht zijn, de ware en natuurlijke aard van de mens is? En dat juist vreedzaam en positief zijn tegennatuurlijk is? Wat als 'de verandering' die gaat komen eigenlijk betekent dat de mens meer beest word? En dat we niet meer gaan zien omdat we tot verlichting komen maar dat we juist minder gaan zien en dus tunnelvisie krijgen waarbij ons denken steeds makkelijker en zwart witter word. Zou het zo zijn dat onze hersenen krimpen in plaats van groeien en dat we daarom in een staat van chaos zijn? En dat die chaos komt omdat we zelf niet meer snappen wat we in het verleden opgebouwd hebben en er dus ook niet het destijds beoogde rendement eruit kunnen halen?

Veel van ons staan er ook niet bij stil dat we erg geconditioneerd zijn. Nou, nee. Ik zeg het verkeerd. Ons ego is geconditioneerd en ergens onder die overheersende laag word onze yeye, onze pure vorm, onderdrukt. Die stem die we horen op de achtergrond verklaren we als 'gek' omdat we alleen de stem van ons ego herkennen en erkennen als waarheid.

Ik denk dat dit ook in religie en onderwijs gebeurt. In Suriname ook waar letterlijk de 'yeye' door sommigen als heidens en duivels beschouwt word. Als ik teksten voorbij zie komen als 'Hij komt" of 'Hij Leeft" moet ik soms lachen, afhankelijk van welke gemeente dat zegt. Waarom? Jezus staat in mijn beleving voor het goddelijke licht en ik, als boeddhist, geloof dat wij dat allemaal in ons hebben. Het is de kunst om ons zodanig te ontwikkelen dat we dit licht laten stralen. Daarvoor krijgen we in den beginne alle gereedschap voor.

Echter gebeurt in de Surinaamse samenleving het volgende: elk uniek gereedschap dat een potentiĆ«le lichtbrenger in zich heeft word weggedrukt. Men krijgt dan ander gereedschap om mee  te werken waarvan men zegt dat het van boven komt. Onze jeugd word monddood gemaakt en word daarom communicatief grof en beperkt in woordenschat. Het eigene word gestript en men moet in een keurslijf van degelijkheid. Het is niet gek dat we om de zoveel tijd kinderen, en zelfs militairen, hebben die in trance schieten en het uitschreeuwen. We zijn in ruis en kunnen daar niet mee omgaan omdat we gereduceerd worden in ons potentieel waarbij alleen dat wat als maatschappelijk geaccepteerd word zich mag ontwikkelen.

Ons goddelijke licht dat van nature in ons zit word verduisterd. En daarom denk ik dat zij die het hardst roepen dat hij gaat komen niet beseffen dat hij er al is maar niet op mag staan omdat we alles in een keurslijf proppen waar we absoluut niet in horen te passen. Waarom? Omdat we bang zijn. We zijn bang dat als hij opstaat hij helemaal niet voldoet aan wat wij vinden dat hij aan moet voldoen. Straks staat hij op in de vorm van een vrouw? Of een homo? of een lesbische vrouw? Of misschien is het wel in de vorm van een koe? Een slang? Een ingi-winti?! Of misschien huist hij al eeuwen in de kankantrie maar zien we dat niet omdat we hebben aangenomen dat daar bakroes wonen en dat die slecht zijn.

Vanwege die angst proppen we iedereen in een degelijk keurslijf wat we allemaal aantrekken als het hen uitkomt, op zondagen bij voorkeur. E als we het keurslijf uitdoen geven we ons over aan de bizarste ranzigheden en organiseren we Pijpparties terwijl we afgeven op de onzedelijkheid van de lgbt gemeenschap. Hoe huichelachtig en verder van het goddelijke licht kunnen we wel niet zijn?

Laatst vroeg iemand mij wie ik eerst zou redden: Jezus of mijn moeder? Diepe zucht... Persoon wilde 'jezus' horen want dan was ik natuurlijk goedgekeurd. Ik antwoordde "duh, mijn moeder!". Fout zei hij met boosheid in zijn stem. Ik had jezus moeten redden want die zou mijn moeder weer tot leven wekken. Het is dus geoorloofd binnen een bepaalde stroming om een geliefde te laten sterven, ook al was  het die persoon de je ter wereld had gebracht, omwille van een concept..?

Zelf denk ik dat jezus zou zeggen "jongen red je moeder want die is nu bij je daar op aarde en ik heb je geleerd te denken vanuit liefde en respect voor je naasten en je ouderen". En waarom zou ik een zombie willen als moeder? En is het niet zo dat het goddelijke als concept voortleeft IN ons en dat je juist daarom je moeder zou moeten redden daar zij van vlees en bloed is? Maar van iemand die in ruis is door dat hij een nazaat is van tot slaaf gemaakten die werden gedehumaniseerd en die zich vervolgens niet heeft geschoold daarin maar alleen in de woorden die hij gehoord heeft, kun je misschien niet anders verwachten.

Zelf doe ik daarom niet meer actief mee met die commerciĆ«le dagen of ze nou religieus of nationaal zijn.  Ja, ik vind het leuk om iedereen weer te zien, die ik wil zien. Verder vind ik het allemaal huichelarij. De reden waarom is simpel. Oorlogen worden gestaakt als het Kerst is. Dan is er vrede. Iedereen blij. Waarom staat niemand er bij stil dat als we ervoor kiezen om vrede te hebben tijdens kerst, we ervoor kunnen kiezen om altijd vrede te hebben en geschillen vreedzaam op te lossen. Dat gebeurt niet! Dus dat we in oorlog zijn, moorden plegen uit naam van god en/of religie en de aarde vernietigen, zijn bewuste keuzes. En dat gebeurt allemaal onder de goedkeurende stilte van de meerderheid..

Het is toch raar om bewust te kiezen elkaar tijdens een specifieke dag te zien als volwaardig mens en elkaar te respecteren, om vervolgens dat weer te vergeten en elkaar te reduceren tot slechts de vijand en weer vrolijk verder te gaan met moord en doodslag.. waarom zouden we dat zo doen?!!!!

We moeten afstappen van de Menselijke Reductie en overgaan tot een Positieve Menselijke Revolutie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten