maandag 22 september 2014

Chiqungunya en de uitblijvende acties

Wat is dat slecht geregeld zeg!! En deze keer heb ik het over de berichtgeving omtrent chiqungunya. Het land heeft te maken met een epidemie en er gebeurt niks nada NEKS vanuit de staat of een daartoe aangewezen instituut zoals het BOG.

Helemaal niets is er aan informatie gegeven aan de bevolking en vorige week verscheen pas het eerste bericht van een parlementariƫr die zich hierover opwindde. Dat was ook alleen maar omdat hij zelf besmet was geraakt met het virus!!

Het is echt een virus from hell. Maar al bekend sinds de jaren vijftig! Toen was de eerste epidemie ontstaan. Dat wil zeggen dat er genoeg informatie beschikbaar is. Erg gedetailleerd zelfs. Zoals op welk tijdstip van de dag deze mug prikgraag is. Waarom is die informatie niet verspreid? Waarom is er geen actie ondernomen vanuit het ministerie van volksgezondheid?!

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik zelf op onderzoek ben uitgegaan. Uiteindelijk maakte ik me toch meer zorgen en ben ik naar een arts gegaan wetende dat er geen medicijn beschikbaar was.

Een consult kostte me SRD120. De medicijnen die ik kreeg tegen de allergische reactie: SRD 3! Bij dat consult werd alleen gevraagd wat m'n symptomen waren en gezegd dat ik moest uitzieken en me vooral geen zorgen hoefde te maken.. Maar dat doe ik wel!

Pas vandaag staat er ook in de krant dat de minister van volksgezondheid teruggeroepen wordt. De vriendelijke man zou gaan spreken op een conferentie en dan vakantie vieren... Zucht.

Ebola komt eraan. En dit kunnen we niet aan, wat gaan we doen als ebola er is?! 
Het heeft me allemaal danig doen twijfelen over mijn verblijf hier in Suriname. Dat er laks word omgegaan met de bevolking was me al opgevallen. Maar zo laks is wel het toppunt!

Erge is dat er vandaag een bericht in de krant stond dat je het virus voor een tweede keer kan krijgen.. Het muteert namelijk en als je dus zo een nieuwe mutatie krijgt, moet je lichaam weer nieuwe antistoffen aanmaken... 

This sucks big time!

Ik tril nog steeds, m'n ogen kunnen niet zo goed tegen licht, ik loop als een oude kut omdat m'n enkels pijn doen en zonder de medicatie jeukt m'n lichaam alsof ik brandnetels als kleding heb. 

Maar goed, we keep calm and try to be positive...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten