dinsdag 8 juli 2014

De sociale hygiëne in het Surinaamse verkeer is betreurenswaardig

Er is weer een verkeersdode te betreuren in Paramaribo. Een dame is aangereden. Het lijkt eerder regel dan uitzondering. Hoeveel doden nog voordat men die die zogenaamde verkeersfatsoen toepast? Suriname heeft een sociale hygiëne in het verkeer van nul komma nul! En het is triest, heel triest...


De sociale hygiëne is een begrip uit de Nederlandse horeca. Een bewijs dat je op de hoogte bent van bepaalde regels met betrekking tot omgang met gasten maar ook basiskennis over (brand)veiligheid, etc. Wat moet je doen als iemand teveel heeft gedronken, hoe pak je dat aan?, etc. 

Ik noem dat omdat zoiets niet bestaat in Suriname voor personeel in de horeca. Daarnaast is het hier de normaalste zaak van de wereld om met een slok op achter het stuur te gaan. 

Er lijkt geen besef of interesse te zijn in het grote geheel of het sneeuwbaleffect van rijden onder invloed of bellen achter het stuur. 

Dat mensen praten over sociale controle hier is de grootste bullshit ever. Want dan zou iedereen er iets van zeggen als men na wat biertjes ging rijden of ging sms-en(ja, echt) achter het stuur.

Snelheidscontroles zijn ook shit. Agenten die dan geen kwitantieboekjes bij zich hebben om boetes uit te schrijven en dan maar beslissen een overtreder, voor de hoeveelste keer, met een waarschuwing ermee weg te laten komen. 

De kans dat je met dingetjes wegkomt is echt te groot. 

Is fatsoenlijk gedrag in het verkeer echt zo nodig dan als de sancties bij overtredingen zo makkelijk te ontlopen zijn? Is de medemens zo weinig waard voor de gemiddelde Surinamer dat, ondanks dat men dagelijks leest over verkeersongevallen, er nog steeds niks verandert?

Toen weken geleden een schoolbus betrokken was bij een ongeluk had ik gehoopt dat er meer bewustzijn zou zijn. Dat de gemeenschap beter op zou letten en echt die zogenaamde verkeersfatsoen die men hier leert op de rijscholen zou toepassen.

Helaas!

Want weken daarna gebeurde er weer een ongeval met een fietser. Bijna op dezelfde plek. En het erge was dat er voertuigen van het ministerie bij betrokken waren. Doofpot? Wie weet.

Het is wel zo dat wie op de weg is, en de herkenbare auto's van overheidsinstanties aan ziet komen, beter van de weg af kan gaan. Het is namelijk net alsof die wegen alleen voor hen zijn aangelegd en dat verkeersregels niet voor hen gelden.

Dat is ook onderdeel van het probleem ... Men ziet dat gedrag toch als voorbeeld..

Funest voor niet alleen het verkeer maar eigenlijk de hele vooruitgang van het land is de vriendjespolitiek en corruptie. Dat eist meerdere slachtoffers!! 

Ik hoorde vandaag een verhaal dat mij schokte en ook bijna mijn nieren deed opvreten van ergernis! Het ging over een jongeman die twee verkeersslachtoffers had gemaakt, boem! dood!!!

In eerste instantie werd zijn rijbewijs afgepakt. Helaas voor de samenleving was zijn moeder een inspecteur van politie. En dat is echt jammer geweest voor de Surinaamse gemeenschap want die meneer kreeg zijn rijbewijs terug en natuurlijk. BOEM!! Derde verkeersslachtoffer!!

Deze persoon heeft drie doden op zijn naam staan en mag dus nog steeds rijden... Zoiets moet je als moeder toch ook niet willen?! Men ziet zoiets ook als 'helpen' maar dit is gewoon fucking keiharde corruptie!!!

Het is normaal dat mensen te hard rijden. Alleen al bij mij in de straat, in een woonwijk, die de Wilhelminastraat met de Anton Drachtenweg verbind, rijden mensen standaard harder, veel harder dan de toegestane snelheid... Ik zeg het verkeerd: ze racen!!!!!!

Ik vraag me elke dag af hoeveel doden er nog meer moeten vallen in  het verkeer voordat de samenleving echt, ECHT, fatsoenlijk en sociaal hygiënisch gedrag gaat vertonen in het verkeer...

Er is wat te zeggen voor politie-optreden, zeer zeker, dat mag anders en strikter. Zijn ze agent omdat ze het stoer vinden een wapen te mogen dragen? Of zijn ze agent geworden omdat ze willen bijdragen aan veilige maatschappij? Zijn ze alleen agent als ze het uniform aanhebben? Of springen ze zelf met een blikje bier achter het stuur zodra ze klaar zijn met hun dienst en is het daarom zo lastig om anderen aan te spreken op allerlei regels?

Maar we zijn allemaal volwassenen, we moeten ook echt naar ons zelf kijken. En in zo een kleine gemeenschap is eigenlijk elk slachtoffer dat gemaakt wordt, aan jou gelinkt.. 

Echt, in Nederland zijn veel ongevallen ver van je bed. Maar alleen al in dat ene jaar in Suriname heb ik meerdere mensen ontmoet die op een of andere manier betrokken zijn bij een van die vele gevallen uit de krant..

Dus nogmaals: hoeveel doden moeten er nog vallen voordat we serieus aan ons gedrag in het verkeer gaan werken.... ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten