dinsdag 9 september 2014

Geneeskracht, historie en oponthoud

Het was weer zover! Ik mocht weer mee op een tour. Met Stichting Sweet Merodia ging ik naar de Jodensavanne en het was fantastisch! La McLeod was er wegens ziekte niet bij maar belde wel om ons de groeten te doen! Haar vervangsters, twee vriendinnen van hetzelfde kaliber, waren fantastisch! Zij hebben ons, en de rest van de groep, gedurende de hele tour geboeid met leuke historische anekdotes!

Veel foto's heb ik gemaakt maar de allermooiste vind ik deze:
Goed om te weten dat men midden in de Surinsamse jungle ook aan safe sex doet!
Betonnen grootstedelijkheid in de jungle... Deed het me aan denken..
De geneeskrachtige bron bij Jodensavanne. Eeuwen bestaat deze bron al. Volgens de lokale piaiman( sjamaan of geneesheer) komt doordat alle planten rond deze bron geneeskrachtig zijn. Het water heeft een aardachtige smaak.
Dus ik besloot wat mee te nemen in een flesje. Het was ook de reden waarom ik ineens de behoefte kreeg naar Jodensavanne te gaan. Na het drinken ervoer(ervaarde?) ik een zeer verkwikkend en euforisch gevoel! 
De bewuste Carolinabrug die is ingestort. Overal ingekraste namen van mensen die er waren geweest. Best eng, hoe dat zo recht het water in loopt terwijl het erover zou moeten gaan.
Een post-apocalyptische feel door dit middelste stuk van de brug dat daar nu eenzaam staat te wachten om weer bereden te worden. De planning is deze brug op 25 november 2014 te heropenen..
Prachtig beeld, vond ik.

Eindelijk aan de overkant. Dat krakkemikkige ding links is het ponton waarmee de oversteek hebben gemaakt.
Een verdwaald oud korjaaltje..
Op de terugweg bleef de trekhaak van deze wagen steken. Het duurde een uur(voor mijn gevoel een half uurtje), eer wij weer verder konden.
Foto's zijn door elkaar maar hierboven in ieder geval een voorbeeld van de grandeur  en detail van de grafzerken.
Op Jodensavanne was er ook een begraafplaats voor vrije zwarte mensen of niet-Joden.
Een 'ussie' met m'n zusje. Niemand geloofde dat maar het is echt mijn zusje..
Mooi plaatje vond ik. Dit is naast de motor waar ik zat op de weg terug!

Het was een mooie dag...

1 opmerking:

  1. deze foto's zijn veel mooier dan de mijne!
    ik voelde de bijzondere energie al zonder dat ik dat water dronk
    wat een pracht plek, wil ik volgende keeer zeker met een boot naar toe
    met de/la Merodia dus?

    BeantwoordenVerwijderen